Nezavírám oči, jsem to já

10 rad jak zvládnout mateřství a nezbláznit se

Netřeba si něco nalhávat. Mateřství není věc jednoduchá. Obecně se dá říct, že rodičovství je někdy cesta do pekel a zpět. A když se tento závodní maraton s hořící koudelí u sedacích partií častěji opakuje, tak to pro nás může znamenat jediné…nervy na pochodu a do hodně vzdálených míst.

Mateřství vyžaduje nadmíru úsilí a pravidelné posilování sebereflexe. Z toho důvodu jsem připravila 10 rad, které používám k aplikaci udržení zdravé mysli. Nejsou zaručené, jsou mnou prověřené. To, jestli pomůžou i vám, už nechám na vašem úsudku a fikanosti potomků.

1.DÝCHÁNÍ

Beru jako první a jeden z nejdůležitějších bodů. Dýchat musíme. Ale co když dojde k okamžité zástavě? Znáte ten pocit, že sotva popadáte dech? Já ho znám dobře. Většinou se mi to stává, když dojde k nějaké nepředvídané události. Například, pokud se jedné z holčiček ve vrchní studnici moudrosti zrodí takový plán, který je nad moje chápání. Věc tak nepravděpodobná ( blbost, pozn. autora ) , nečekaná (průser) , kterou jednoduše nemůžete vydýchat. Proto jako první bod zdůrazňuji, zhluboka dýchat. Pomalý nádech a pomalý výdech. Základ pro relativní uklidnění. Nebo získání času.

2. POHLED

Teď nemyslím jediný pohled, kterým odrovnáte malého teroristu v případě jeho horších dnů. Myslím pohled na sebe sama. Pohled do zrcadla. Pohled do očí toho, kdo je na to sám, tak jako vy. Najděte si krátký okamžik na hluboký oční kontakt, který vám pomůže zjistit, že jste na to dva. Nebo jeden, kterému definitivně přeskočilo.

3. HLAS

To je kouzelný a mocný nástroj. Má tolik schopností, ale nám může pomoci v jednoduchém sebereflexním cvičení. Zavřete oči a i během stresové situace se pokuste vyloudit jemný, táhlý zvuk. Já upřednostňuji OOOOMMMMM, případně HHHMMMM. Opakujte dle potřeby, nebo dle míry hraniční agresivity.

4. ČICH

Ptáte se, jak vám pomůže další ze smyslů? Zcela jednoduše. V tomto bodě doporučuji si doma navodit pohodovou atmosféru s pomocí vůně. Nejlépe pomocí vonných tyčinek. Radím zvolit co nejvíce aromatické. Vás to přivede na jiné myšlenky, například při usilovném větrání a malé záškodníky to zaručeně vypudí. V případě potřeby doporučuji aplikaci opakovat.

5. HMAT

Při bezvýchodných situacích radím, mít vždy při sobě libovolný předmět. Něco, co se dá jednoduše mačkat, trhat, cupovat na kousky. Něco, do čeho se dokážete vcítit a bude pro vás symbolem dokonalého vnitřního sebeuspokojení při likvidaci. Ale pozor! Je důležité se předem předzásobit. Jedná se o maximálně frekventovaného pomocníka.

6. DOTEK

Je zřejmé, že je zde jistě souvislost s předchozím bodem. Nenechte se zmást. Tady volíme jinou taktiku. Je to technika cílené laskavosti. Ale musíte být silní! I v naprosté a zničující naštvanosti, je důležité se přemoci a začít se sám s dítětem usmiřovat. Je vhodné doplnění větou: ,,Já vím, že jsi to tak nemyslel.“ Pokud se cítíte, vše završíte fyzickým kontaktem. Ideálním se jeví pohlazení po hlavě. Tento krok je pro pokročilé, je důležité ho poctivě trénovat.

7. POCHVALA

Není myšleno to po předchozím bodě přehánět. Nebudeme chválit naše momentálně neposlouchající dítko, ale sebe. No řekněte, udělá to někdo za vás? Ti šťastnější přikyvují a ti ostatní se jistě neurazí. Chvalte se! Při další vypjaté situaci se zastavte a v duchu si řekněte – jsem dobrá! Pro zesílení účinku poradím minimálně 3x zopakovat a doplnit bodem č.2. Dlouhým pohledem do zrcadla.

8. PŘEDVÍDAVOST

Nikdy, ale opravdu nikdy nesmíte zapomínat na schopnost předvídat. V případě, že zazní věta: ,,Mamí, musím ti něco říct! Mamííí, jakou máš náladu? Mamí, tobě to sluší.“ Musíte být ve střehu. Pozor, něco se chystá. Je nutné si představit ty nejhorší možné scénáře. Čím horší věci vás napadnou, tím víc budete připraveni.

9. ÚSMĚV

Když dojde k vyhrocené situaci a bude nutné použití těžšího kalibru, myšleno zákazy, příkazy, výhružky, je dobré doplnění o úsměv. Takový ten nicneříkající mírný úsměv. Pro představu uvádím příklad. Zakážete dítěti akci, na kterou se hodně těšilo. Váš drobeček to ještě zkusí: ,,To nemyslíš vážně?“ A v tu chvíli přichází vaše chvíle: ,,Myslíš, že ne?“ A k této odpovědi přidáte přesně ten úsměv. 1:0 pro vás. Gratuluji, bod číslo 9 máte úspěšně splněný.

10. FANTAZIE

Fantazii se meze nekladou. Pokud všechny předchozí možnosti citového vyklidnění selžou a situace je stále neúnosná, tak je ještě možnost použití záchranné brzdy. Zkuste popustit uzdu fantazii. Představte si, jak jste na příjemném místě. Zhluboka dýcháte, s pohledem upřeným kamsi a za zvuku mocného OOOOMMMM vnímáte libou vůni santalového dřeva. V jedné ruce držíte sklenici šumivého sektu a ve druhé telefon. Na drátě, hodně daleko od vás, máte svého puberťáka, kterého můžete pohladit jen milou větou: ,,Vrátím se za 14 dní.“ Načež s myšlenkou o své nenahraditelnosti, můžete pouze předvídat, co se doma bez vás děje. A v ten okamžik už máte na tváři pouze a jedině přející úsměv. Vaší fantazii se prostě meze nekladou. Nemůžou.

Závěrem si dovolím pár slov. Naše děti nejsou naši protivníci, jsou řekněme naši životní komplici. Jedna moudrá osoba mi kdysi řekla, že se mi všechny moje dosavadní kotrmelce vrátí na dětech. A měla pravdu. Tím člověkem je moje máma. Ta, která si všechny tyto výchovné bloky zažila s předstihem a grácií sobě vlastní.

Jak se říká: ,,Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se.“ Proto musíme věřit, že cesta ač trnitá, bude pro nás jednou úsměvnou vzpomínkou. A pamatujte si, nikdy to neprožíváte jen vy, ale většina rodičů. Takže? Jeden za všechny a všichni za jednoho…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

RSS
Follow by Email
Instagram